«Ел өседі, мал өседі, жер өспейді»
Ұлы Абайдың әкесі Құнанбай
- Жер туралы 3 рет отырыс болды. Жалпы Комиссия қайдан шықты, құрамына, жұмысына көңіліңіз тола ма?
Алдымен, жалпы Комиссия қайдан шықты деген сұраққа жауап берсем. Парламентте шетел азаматтарына жалға беруді 25 жыл мерзімге сату туралы өзгеріс енді. «Егер Қытайға берсек, күніміз не болады?» деген қорқыныш халық арасында пайда болды. Осы өзгерісті енгізбес бұрын Парламент пен Үкімет халықтың осындай толқуға баруын ескеруі қажет еді. Енді 2 министрді отставкаға жіберіп, іс бітті деуге болмайды. Негізінде Үкімет пен Парламент бұл мәселеде жауапты! Сол себептен осыны ойлап, Президент мораторий жасады, ал жасамаса не болар еді?
Ал Комиссия құрамына келсек.
Халық көтерілгеннен кейін құрылған Комиссия болғандықтан, Комиссия құрамының 50 пайызы халық арасынан, қоғамдық ұйымдардан, мамандардан, жергілікті жерден болуы тиіс еді. Ал іс жүзінде Комиссияның басым көпшілігі билік тарапынан құрылғаны өкінішті-ақ. Басқасын қойғанда, Елбасына ашық хат жазған небір тұлғалы азаматтар кірмей қалған. Атап айтсақ, Мұрат Әуезов, Дулат Исабеков, Советхан Ғаббасов, Мэлс Елеусізов, Мұхтарбай Өтелбаев, Мекемтас Мырзахметов, Баян Рақышев, Рахымжан Елешев, Көпмағамбет Елемесов, Әлік Әлібаев, Әміржан Қосанов, Ғабжәлелов Хайрулла, Марат Тоқашбаев, Расул Жұмалы, Жарылқан Қалыбай, Ұлықбек Есдаулет және т.б. Керісінше, Комиссия құрамында бұл жайында бір ауыз тіл қатпаған адамдар бар, оны қойғанда сол халық қолдамаған жерді шет елге жалға беремін деген заңға өзгерістерді енгізген депутаттардың өздері жүр.
2.Біз журналистер халық арасынан әр түрлі алып қашты пікірлер естіп жатырмыз, сіздің негізгі ұстанымыңыз қандай?
Бұл туралы Ата заңының Конституция жүгінсек, «Жер және оның қойнауы, су көздері, өсімдіктер мен жануарлар дүниесі, басқа да табиғи ресурстар мемлекет меншігінде болады. Жер, сондай-ақ заңда белгіленген негіздерде, шарттар мен шектерде жеке меншікте де болуы мүмкін». Осыдан түсінуге болады, жер мүлдем сатылмайды, ал мүмкін деген сөз ондаған жылдардан кейін сатылама немесе сатылмайма белгісіз деген сөз. Неге біз оны бүгін сатуымыз керек? Ұлан-байтақ даламыздың халқымызға қалай қызмет етуін халқымыздың өзі шешеді. Өйткені ол жердің иесі халық болып табылады. Кеше де болған, бүгін де болады, ертең де болады.
Бізге, яғни қазақ мемлекетіне Жаратушы тәңірден берген және ғасырлар бойы сақ, ғұн, түркі қағанаты, т. б. хандықтар тарихында ата-бабаларымыздың қаны төгілген жерді, ұрпақтан-ұрпаққа аманат етіліп келе жатқан және келер ұрпаққа қалдыру моральдық парызымыз болып табылатын жерді ешкімге сатуға болмайды. Жер – қазақта қанша хан, бай, би болса да жекенің меншігінде болған емес, сатылған да емес.
Ал егер қазаққа сенбесек жер туралы К.Маркс былай деген: «земля не имеет своей стоимости, земля не продукт труда и поэтому в отношении к земле полно противоречий, что обусловлено тем, что земля является условием производства прибавочного продукта и именно с этим связано отношение собственности на землю». К.Маркс айтпақшы, егер жерді табыс көзін жасайтын, өндіруші күш ретінде пайдалансақ, неге жерді сатпай-ақ тиімді пайдалануға болады.Жердің құны жоқ. Құны жоқ жерді қалай сатамыз? Жерді анамыздай қастерлеп, тиімді пайдалану арқылы, өзімізде өсеміз, елімізді де көркейтеміз!
Тоқ өтерін айтсам, «Жерді шетелдіктерге жалға бермей, Қазақстан азаматтарына сатпай, 49 жылға тек ҚР азаматтарына ғана жалға беру арқылы кооперациялау туралы заңды және басқа да тетіктерді іске қосып жерді тиімді пайдалануға болады».
3. Онда осы ұстанымыңызды таратып айтсаңыз…
Алдымен Жерді шетелге жалға беру туралы баптарын (24 бап, 1 тармақ; 37 бап, 5 тармақ, 2 тармақша) заңнан алып тастау қажет.
1-ші. Ауыл азаматтарының пікіріне келсек, жерді шетелдіктерге жалға беруге бәрі қарсы. Әсіресе халықты ушықтырған мәселе, ол шетелдіктерге 25 жылға жалға беру туралы заңға кіргізілген өзгерістер.
2-ші. Осы заңда, шетелдіктерге 25 жылға жерді жалға беруді енгізген Ауылшаруашылық министрлігі, Әділет министрлігі, Үкімет, Парламенттің 2 палатасы. Осы бап елде қандай үлкен резонанс туғызады-ау деп ойлау керек еді? Жер-жерде халықтың үлкен наразылығын тудыруда. Президент мораторий жасады, егер жасамағанда не болар еді?
3-ші. Мысалы, егер жерді 25 жылға Қытайға жалға берді делік. 25 жылдан кейін берген жердің түтіні шыққанын көрер едік. Ал сол жерде қаптаған қалың қытайдың арасынан қазақты да, қазақстан азаматын да табу қиын болар. Қытай тек бізге емес, АҚШ пен Еуропаны қоса алғанда бүкіл әлемге бейбітшілікпен енуде. Сондықтан да біздің дана халық бәрін біледі! Мінезін де көрсетті! Халықты тыңдау керек екенін. Тек халық үніне жиірек құлақ түріп тұрған абзал. Қытайға уақытша жалға берілген Хабаровск өлкесі бүгінде Ресейдің бас ауруына айналды, ал жерлерін Қытай жалға беріп, топырақтары химикатпен уланған Тәжікстаннан неге сабақ алмаймыз?
4-ші. Кейбір азаматтар шетел тәжірибесіне жүгінеді. Мысалы, ең дамыған мемлекеттің бірі Ұлыбританияда жерді шетелге жалға да, өз азаматтарына сатуға да заңмен тыйым салынған. Норвегия, Италия, Финляндия және т.б елдерде шетелге жерді жалға бермейді. Беретіндері де бар. Бірақ біз ешкімге жалтақтамай, бізге, яғни қазақ мемлекетіне Жаратушы тәңірден берген және ғасырлар бойы сақ, ғұн, түркі қағанаты, т.б. хандықтар тарихында ата-бабаларымыздың қаны төгілген жерді, ұрпақтан-ұрпаққа аманат етіліп келе жатқан және келер ұрпаққа қалдыру моральдық парызымыз болып табылады. Жерді ешкімге сатуға және шетелге жалға беруге де болмайды!
- Сонда сіз жерді өз азаматтарымызға да сатуға болмайды деген ұстанымдасызба?
- Иә, Халықтың және мамандардың пікірлерін ескере отырып: Жерді сату туралы (24 бап, 1 тармақ)бапты «Жер кодексінен» алып тастау керек.
1-ші. Ауыл азаматтарының ойларына жүгінсек олар негізінен жер-ана, жерді сатпай-ақ, кооперация заңын пайдалану арқылы жерді тиімді игеруге болады деген тұжырымды айтады. Себебі, оңтүстікте 5-10-20 га жерді сатып алуға шамамыз да жоқ, ал сатып алған жағдайда оны игеруге техника т.б жағдайымыз да келмейді, бәрібір кооперацияға жүгінуге тура келеді. Ал бірен-саран қолында көптеген жері бар фермерлер жерді сатып алсақ деп отыр.
2-ші. Олардың қорқынышы жерді кім сатып алады: олар Елбасы айтпақшы латифундистер, байлар т.б. Қарапайым халық ала алмайды, содан соң наразылық туады.
3-ші. Ашығын айту керек, сыбайлас жемқорлық шарықтап тұрған заманда, осы жерді сатудан пайда көріп қалайық деп алақанын уқалап отырған әкімдерде жетеді дейді. Олар дегенін істейді, жақындарына, таныс бизнесмендерге, тіпті кім болса, соған жеке пайдасы үшін, жерді бергізеді. Бұны кейінгі «Жер Кодексін» қабылдағалы бергі 13 жылда көріп келеміз дегенді айтады. Transparency International атты бүкіләлемдік жемқорлықпен күрес ұйымының 27.01.2016 жылғы жарияланған мәліметі бойынша сыбайлас жемқорлық көрсеткіші бойынша Қазақстан 123-орында тұр. Осындай сыбайлас жемқорлықтың өршіп тұрған заманында жерді қалайша сатуға болады?!
5. Ал енді жерді шетелге бермедік, өзімізге сатпадық, сонда қалай игереміз?
Жерді игерудегі ең түбегейлі мәселе ретінде «Кооперация туралы заңын» қалай іске асырылып жатқаны жөнінде осы комиссияда қарау және Парламенттік тыңдау керек.Қазақстанда жерді игерудің ең тиімді жолы 29 қазанда қабылданған «Кооперация туралы заңын» 7 айда іске асыру тетіктері неге нашар жүріп жатыр, бұл туралы министр мен әкімдердің есебін тыңдау қажет? Бұл мәселеде жергілікті әкімшілік, мәслихатпен қатар, әсіресе қоғамдық кеңестің рөлін күшейту керек. Әкімдердің бағасын осы кооперация заңын қалай іске асыратындығымен беру керек, егер ақтамаса не орнынан алу қажет. Сонда ғана іс жүреді.
6.Мемлекеттік деңгейде не істеу керек?
Ауылшаруашылығын үдемелі дамытудың 2030 жылға дейінгі Мемлекеттік бағдарламасын жасау керек .(бұл ұсыныс жер кодексінің 4, 6 бабына кірсін). Бұрынғы қабылданған «Агробизнес-2020» салалық бағдарламасы ескірді, әлемде және елімізде көптеген өзгеріс орын алды.
Ауылшаруашылығын үдемелі дамытудың 2030 жылға дейінгі Мемлекеттік бағдарламасын қабылдап, оны үш бесжылдыққа бөлуге болады. «Агроиндустрия-2030» бағдарламасын әзірлеу жөніндегі Ведомствоаралық комиссия, жұмыс тобы құрылсын. Бұл жерде Қазақстан Республикасы үшін №1 етіп «ауыл шаруашылығын үдемелі дамыту» басымдылығын қою керек! «Аргоиндустрия-2030» әзірлеу жөніндегі жұмыс тобы тек Ауылшаруашылығы министрлігіне қарасты болмауы тиіс. Өкілдері министрліктен болсын, алайда әзірлеушілерді ойдағыдай қаржыландыратын ведомствоаралық жұмыс тобы болуы қажет. Мәселен, аталған Мемлекеттік бағдарламаны әзірлеу үшін бірнеше ай қатарынан маман ғалымдар мен практиктерді жұмылдыру қажет. Содан кейін Мемлекеттік бағдарламаны жергілікті аймақтарда, осы комиссияда, үкіметте талқылаған жөн. Ең соңында ҚР Президентінің жарлығымен қабылдануы тиіс.
Және де Елімізде көптеген игерілмей жатқан жерді қайтару тетігін іске асыру үшін игерілмеген жерге салықты еселеп көбейту керек. «Салық кодексіне» өзгерістер енгізу қажет. Жер – ана қазір – сырқат. Жердің қазіргі жағдайын, саламаттығын анықтап алу қажет. Шәкәрім айтқан, табиғат пен жердің, адамның гармониясы болған елде ғана несібе көп, бақыт бар. Сондықтан мына мәселелерді шешу керек: Жер қалай пайдаланылып жатыр, кімнің қолында, қай заңдылықтар бұзылып жатыр, неге латифундистердің қолында жүздеген, мыңдаған гектар жер бар, оның қаншасы игерілмей жатыр? және т.б. Осының бәріне жариялылық жасау халыққа қажет.
7.Сіз жер туралы Комиссияның бірінші отырысында өзіңіздің авторлық жобаңыз жайлы айтқан болатынсыз, сол жайында толығырақ тоқталсаңыз.
- ТЫҢ ЖЕРДІ ИГЕРУ АРҚЫЛЫ ҚАЗАҚ ЕЛІН ЖАҢА БЕЛЕСКЕ КӨТЕРУ (Қазақ өрісі) атты жобаны іске асыру үшін ҚР Парламенті «Ауылшаруашылықтық экономикалық аймақ туралы» ҚР Заңын қабылдау тиіс. Бұл ұсыныс жеке бап ретінде жер кодексіне енгізілсін.
Әлемде болып жатқан жаңа құбылыстарды, күрт өзгерістерді, ХХІ ғасырдың цивилизациялық дамуын ескере отырып Қазақстан тек өзін ғана емес, сонымен қатар дүниежүзінде 1,3 млрд ашаршылықта жүрген халықтың белгілі бір мөлшерінде де азық түлікпен, мал өнімдерімен қамтамасыз етуге мүмкіндігі бар және соған үлес қосу үшін осы мегажобаны іске асыруға бел байлауға болар еді.
Ол үшін Алматы облысы, Жетісу алқабында, Шығыс Қазақстан облысында, тағы басқа өңірлерде өте құнарлы жер аймақтары бар, суармалы, шөпті таулы жайылымдары, үлкен-үлкен жүздеген километр белдер, «оазис» жерлерді азық түлік өсіруге, мал өнімдерін жасауға т.б. дақылдармен айналысуға әбден болады. Ол үшін:
- Бірінші кезекте – бұл жерлерді Мемлекеттік қолдау арқылы «Еркін экономикалық аймақ» жасау керек, инфрақұрылымды құру қажет, тұратын үйлер салу, материалды техникалық базалар тағы басқа іс-шаралар керек. Бұл туралы Парламентте арнайы заң қабылдау қажет. Үкіметпен бірге, облыстарда жерді игеру бағдарламасын жасау керек.
- Екінші кезекте – сонымен қатар ол жерлерді игеруге оңтүстік өңірден (мысалы Оңтүстік Қазақстан облысында 3 млн. жуық халық тұрады, жұмыссыздық көп), т.б. халқы тығыз жерлерден 300-500 мыңға жуық халықты, әсіресе жастарды (Советтер одағындағы БАМ, Целинаны игергендей) осы жаңа мегажобаны игеруге жұмылдыру қажет. Израильдың дүниежүзіне белгілі тәжірибесін пайдаланып Кибуцтер жасалсын. Баяғы «БАМды, Целинаны» игерудей кешенді істер болса. Мұндай мәселеде халықтың да патриоттық сезімі көтерілер еді. Жаңа ауылда жастар жаңа өмірді бастар еді. Жастар кооперациясы құрылсын. Ең маңыздысы басқа елдермен шекаралас жерлерді игеру арқылы қауіпсіздігіміз де артар еді! Оларға көтерінкі жолақы, жөнді жалақы беріп, барған жерде барлық жағдай жасалса. Жастар елімізді көтеруге, отан алдындағы патриоттық борышын жете түсініп, алға бел байласа Нұрлы Жол үстіне – нұр болар еді. Жастарда қанаттанып жаңа өмірді «Қазақ өрісінен» бастар еді.
- Үшінші кезекте – бұл мегажоба Елбасының Нұрлы Жол, 100 нақты қадам институционалды реформасының аясында іске асырылар еді. Бұл жобаны игеру Қазақстан халқының жаңа амбициясын көрсетер еді. Ал Халықаралық имидж үшін бұл жоба тікелей ҚР Президентінің патронажында болғаны абзал.
- Төртінші кезекте – бұл мегажобаға «Ауылға асар» ретінде Қазақстанның қалталы азаматтары, облыс, аймақ болып, жалпы халық болып септігін тигіссе игі іс болар еді. Бұл мегажобаның қаражаты әр түрлі саладан құралуы мүмкін. Олар: Мемлекеттік, Республикалық, жергілікті бюджеттер, бай-қуатты бизнесмендердің өздері іс жасау, жоба игеру инвестициясы, шет ел инвестициясы, асар ретінде, Заңды және жеке тұлғалар, жалпы Қазақстан халқының көмегі ретінде арнайы «Қазақ өрісі» атты қор құру қажет.
- Бесінші – бұл мегажобаның геосаяси мәні бар екенін де естен шығармау қажет. Қазақстанның қауіпсіздік мәселесі әр уақытта бірінші кезекте тұру тиіс. Келешекте демографиялық өсуге де жақсы мүмкіндік болар еді. Егер ата-бабаларымыз сонау ақтабан-шұбырындыдан бастап, ашаршылықтан тағы басқа кері саясаттың салдарынан шетелге тау асып кетсе, енді сол құнарлы жерлерімізді олардың немере-шөберелерінің игеруге бет алуы бұл үлкен құбылыс.
- Алтыншы – енді қазақтың, қазақстандықтардың ұлттық проблемасын басқа біреулердің мойнына артпай (25 жылға жерді жалға берейік. Образно айтқанда солар асырасын демей) тек өзіміз «екі қолға бір күрек демекші» шешуіміз керек. Егеменділік алғалы ширек ғасырда қабырғамыз қатты, дүниежүзіне белгілі ел болдық, мүмкіндігімізде бар. Енді жалтақтаудың жөні жоқ. Енді барлығы тек халықтың бірлігінде, рухани – патриоттық күш жігерінде. Міне бұл жоба халықты оятатын жоба, ләйім солай болғай.
- Жетінші – бұл жобада тағы басқа тетіктері көрсетілген. Мәселе саяси шешімде. Бізде оны жасайтын тек ҚР Президенті. Ол кісіге бұл жобаны жазыпта жібердім. Бұл идея, бұл жоба Елбасының құлағына жете ме? Оған күмәнім бар. Себебі Егеменді ел болғалы талай концептуалды ұсыныстар беріп келем. Солардың бірі жетсе, екіншісі жетпейді-ау… Әккі шенеуліктер жеткізбеуі мүмкін.
8 Жер Кодексі 2003 жылы қабылданған, оның салмағының ауырлығынан Премьер Министр Тасмағанбетов отставкаға кеткен болатын, соңынан қалған, аздап жұмыс істеген Жармахан Тұяқбай басқарған Парламентте тарауға мәжбүр болды.Қазір мемлекетімізде екінші рет тағдырлы жер мәселесі дау-дамайға түсуде. Егеменді ел болғанымызға 25 жыл болды, жалпы ауылды, ауыл шаруашылығын түбегейлі қалай көтереміз?
- Ия, осы мәселеге байланысты тарихты жақсы біліп отырсыз. Сол уақытта Шерхан Мұртаза бастаған бір топ депутаттардың «Жер-ана, жерді сатуға болмайды» деп қарсы дауыс бергендігі газет беттерінде жарияланған болатын. Егер елімізге түбегейлі өзгеріс жасағымыз келсе, онда Жер кодексі туралы жаңа заң жасалып, Парламентте қабылдануы тиіс. Еліміздегі ауылды, ауылшаруашылығын көтеруді және жерді пайдалануда бүкіл халықтың наразылығы мен қызығушылығын ескеріп Жер кодексі туралы жаңа заң жасау қажет. Себебі, 2003 жылы қабылданған Жер кодексі туралы заң ескірді. Одан бері 13 жылда көптеген өзгерістер болды: дүниежүзілік кризис, ақшаның девальвациясы, әлеуметтік-экономикалық қиындықтар, Ресейге салған санкциялардың бізге тікелей әсері, Еуразиялық одақ, Кеден одағы, Дүниежүзілік сауда ұйымына кірудегі қиындықтар мен кедергілер т.б. Бүкіл ауылшаруашылығы оның ішінде жерді тиімді пайдаланудың жаңа парадигмасын жасау керек. Мұнай мен газ да, қазба байлық та 40-50 жылда таусылады, ал ауылшаруашылығы, ата-дәстүріміз, тарихи-рухани құндылығымыз мәңгілік! Абайдың әкесі Құнанбай айтқандай, «Ел өседі, мал өседі, жер өспейді». Жердің құны жоқ. Мұны К.Марксте айтқан. Құны жоқ жерді қалай сатамыз? Жерді анамыздай қастерлеп, тиімді пайдалану арқылы, өзімізде өсеміз, елімізді де көркейтеміз!
9.Неге жерді тек игере алатын шаруа қожалықтарына бермеді? Олардың орнын қазір көптеген латифунистер, заңды тұлғалар басуда.
- Сұрағыңыз орынды, бірінші ретте жер тек оны игере алатын шаруаларға, фермерлерге берілуі керек.. Көптеген елдерде жер тек жеке тұлғаларға берілсе, ал бізде Кодекс бойынша тек жеке тұлғаларға ғана емес, сонымен қатар заңды тұлғаларғада сатылады. Осының арқасында, біздің Жер кодексі фермерлерге (шаруаларға) басымдық берудің орнына, заңды тұлғалардың мүдделерін жоғары қойып, сондай-ақ жермен тікелей жұмыс істейтін және оны пайдаланатын шаруалардың мүдделерін емес, заңды тұлғалардың қызығушылығын жоғары қойып, оларға артықшылық берді.
Жер кодексінің қабылданғанына 13 жыл болы. Осыған байланысты жүйелі сұрақ туындайды: «Неге осы уақытқа дейін ауыл шаруашылығы мақсатына пайдалануға берілген 100,4 млн гектар жердің жеке меншікке тек 1,3 млн га ғана сатылды ? Алайда, Үкімет адамдардан шындықты жасырып, оған жауап бермейді. Себебі, осыдан бөлек жарты миллион гектар жерді, жоғарыда аталған тәсілдермен латуфундистер бірнеше есе үлкен аумақтағы жерлерді сатып алған. Осындай заң бұзушылықтарға Бас Прокуратура өзінің бақылау жұмысын жасап, халыққа жария етсе.
10. Жерді бөліп беру жергілікті әкімдерге байланысты. Заң бұзушылықтардың бәрі осы жерден басталады. Осыларды қалай болдырмау керек?
- Басқа мемлекеттерде «Жергілікті өзін-өзі басқару туралы» жеке заң бар. Ал, Қазақстанда ондай заң жоқ. Ол тек қана «Жергілікті атқарушы органдар туралы» заңның бір-екі бабы ретінде ғана кірген. Жер мәселесіне келгенде құқықты тікелей қоғамдық кеңестер мен маслихат депутаттары шешу керек, ал іске асырумен әкімшілік айналыссын.
11.Сіз енді ғалымсыз, ертеңгі күнді көре білуіңіз қажет. Егер Комиссияда дауысқа салса сіздер ұтыласыздар. Сонда қандай іс-шараны қабылдаған жөн?
- Мұндай халықтың тағдырын, елдің келешегін шешетін түбегейлі мәселеде, менің ойымша, Комиссияның барлық мүшелерінің ойын тыңдап, егер бір азғантай бөлігі түбегейлі мәселеде (мысалы, жерді сату, шетелге жалға беру сияқты) қарсы пікір білдірсе, онда көп дауыспен Комиссияда шешім қабылданбауы қажет, Консенсус жолымен жүру керек, жаңағы келіспеген топпен мәселе қайта қаралуы қажет.
- Ал, тіптен келіспсе, бір шешімге келмегенде не болады?
- Ол жағдайда Комиссияның көп дауыс бергендері халыққа шығып, жерді сататындығы, шетелге жалға беретіндігіне халықты сендірсін. Бұл күмәнді мәселе. Түптеп келгенде, Қазақстан халқы жерді сатуды, шетелге жалға беруді Конституция бойынша Референдум арқылы шешуге құқылы. Басқаша шешілген күнде келешек үрпақ мұны кешірмейді.
12.Мұндай өте ауқымды мәселені қандай жолдармен шешуге болады?
Әрине, жоғарыдағы ұсыныстарда көтеріліп отырған мәселелер өте күрделі және де оларды бір дегеннен шешіп тастау мүмкін емес, бұларды кезең-кезеңмен шешу керек. Сол үшін Жер Комиссиясына төмендегідей ұсыныс жасаймын:
Бірінші кезекте, Елбасының жер мәселесіне байланысты жасаған мораториясын ескеріп, халықты тыныштандыру үшін, ел ішіндегі бірлікті сақтау үшін төмендегідей шешім қабылдау керек:
- Жерді шетел азаматтарына және заңды тұлғаларға жалға береміз деген (24 бап, 1 тармақ) бапты «Жер Кодексінен» алып тастау жайында Парламентте заң қабылдау қажет.
- Жерді Қазақстан азаматтарына сату туралы (24 бап, 1 тармақ және 37 бап, 5 тармақ, 2 тармақша) бапты «Жер Кодексінен» алып тастау жайында Парламентте заң қабылдау қажет.
- Үкімет 13 жылдан бері заң бойынша уәде беріп келе жатқан 10 соттық, 25 соттық жер учаскелерін және ауыл тұрғындарына уақытысында берілген 1-10 га дейін жер телімдерін (үлестерін) тез арада осылардың бәрін халыққа тегін берілсін. Бұл мәселе осы Комиссияның және жергілікті қоғамдық кеңестердің тікелей қадағалауында болсын. Ал жергілікті әкімшілік өкілдері тікелей іске асырсын! Осы іс-шаралардың іске асыруын БАҚ жариялы түрде үнемі халыққа ашық хабарлап отырсын.
Екінші кезекте:
- Жер кодексінің 13 жылдағы іске асырылған нәтижелері туралы облыс әкімдерінің, Үкімет пен Парламенттің халыққа есеп беруін тыңдау;
- Қазақстанда жерді игерудің ең тиімді жолы 29 қазанда қабылданған «Кооперация туралы заңын» 7 айда іске асыру тетіктері неге нашар жүріп жатқандығы туралы және тиімділігін арттыру жолдары туралы әкімдер мен Министрдің есебін тыңдау;
- Ауылшаруашылығын үдемелі дамытудың 2030 жылға дейінгі ҚР Мемлекеттік бағдарламасын жасау;
- ҚР Жер кодексі туралы жаңа заң жасау;
- ҚР Президентіне тікелей бағынатын, еліміздегі жер ресурстарының барлық түрлерін рационалды және тиімді пайданалу тұрғысынан ҚР жер ресурстарын басқару жөніндегі Ведомствааралық Агенттікті қайтадан құру және оның басшысына Премьер министрдің орынбасары лауазымын беру.
Жер реформасы жөніндегі мемлекеттік комиссияның мүшесі,
ҚР Мемлекеттік сыйлығының иегері,
Қазақстан Ғалымдар одағының президенті,
академик О.Сәбден